Auto naar de garage? Bestelling via internet? Vragen over uw telefoonabonnement? Zelfs na een restaurantreservering via internet of een bezoek aan de camping heeft u binnen een paar dagen een mail in uw inbox met het verzoek om een tevredenheidsenquête in te vullen. En na 1 of 2 weken stromen de reminders binnen.

Niet zo gek dat de response op zulke mails doorgaans erg laag is!

Nu zijn dit voorbeelden vooral uit de business to consumer markt, maar voor de business to business wereld geldt dit nog veel meer. Want niet alleen wordt uw contactpersoon zakelijk bestookt met dergelijke mails, maar ook als consument!

Dit kan ook anders en daar willen en kunnen wij u graag bij helpen.

 

Wilt u de response van uw klanten op uw tevredenheidsmetingen en onderzoeken verhogen?

U wilt weten hoe uw klanten u beoordelen en wat uw klanten van u verwachten. Hoe kunt u dit achterhalen zonder uw klanten tot last te zijn en zelfs te stalken met uw vragenlijsten?

Jaren geleden was het trending om direct na klantcontact uw klant te benaderen over hoe ze dit contact ervaren hebben. Momenteel is het een dagelijkse praktijk geworden die meer op spam lijkt en die bij klanten vaak eerder tot irritatie leidt, dan dat het u waardevolle informatie oplevert.

Toch blijft men ermee doorgaan de klant op deze manier te bestoken, vooral omdat e-mail zo’n makkelijk anoniem medium is. Echter daarmee stapt u meteen in de eerste valkuil. Om response te krijgen op uw onderzoeken is persoonlijk contact met uw klanten belangrijk!

Een andere valkuil is dat uw klant, ondanks dat we overstelpt worden door onderzoeken, er niet op voorbereid is om u te beoordelen. U kunt dit al deels ondervangen door bij het klantcontact al aan te geven, dat de klant gevraagd zal worden een tevredenheidsmeting in te vullen.

En vragenlijsten die volgens de aankondiging 5 minuten duren maar die in de praktijk 20 minuten van uw tijd in beslag nemen? Daar zit niemand op te wachten! Zorg dat het voor de klant leuk is om u te beoordelen.

 

Hoe dan wel?

Tevreden klantBeter is het om vooraf aan de klant te vragen wat hij belangrijk vindt. Hoewel dienstverlening op maat natuurlijk niet voor alle bedrijven mogelijk is, verkrijgt u zo wel een beeld over hoe u toegevoegde waarde kunt leveren aan uw klant.

Belangrijk is, dat u de klant het gevoel geeft dat u het ècht belangrijk vindt om te weten wat hij belangrijk vindt, zodat de kwaliteit van uw dienstverlening op die punten aangescherpt kan worden. De klant voelt zich daarmee erkend en zal eerder bereid zijn hier aan mee te werken.

Kijk goed wat past bij uw klanten en bij uw product of dienstverlening. Bedenk hoe u zelf benaderd zou willen worden voor een tevredenheidsonderzoek. Wees origineel!

Tenslotte: zorg ook dat u de klanten informeert over de uitkomsten van het onderzoek en tot welke acties dit leidt. Hiermee vergroot u niet alleen de kans dat de klant u een volgende keer weer helpt met waardevolle feedback, u vergroot ook zijn betrokkenheid bij uw organisatie.

Met onze expertise kunnen wij u helpen om de response op uw tevredenheidsmetingen te verhogen en de klantgerichtheid van uw organisatie te verbeteren. En u weet: tevreden klanten vormen de basis van een succesvol bedrijf!

Meer weten? Neem een kijkje op onze website www.pro-ces.nl of bel voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek naar 010-763 0945.