De kwaliteitscirkel van Deming kunt u uitstekend toepassen bij het verbeteren van uw klantgerichte processen.
Het doorlopen van de cirkel is een aanhoudend proces, daarmee borgt u het continu verbeteren in uw organisatie.
Plan:
bepalen en vastleggen van uw doelstellingen en scope. Daarvoor is het noodzakelijk te weten wat uw klanten verwachten: Customer Expectations
Do:
het uitvoeren en meten van uw proces. Daarvoor is klantgericht handelen noodzakelijk: hoe ervaart uw klant dit: Customer Experience
Check:
evaluatie van uw handelen door uw klanten, bijvoorbeeld door het toetsen van de metingen van uw NPS en klanttevredenheid aan uw doelstellingen danwel of uw prestaties voldoen aan de klantverwachtingen: Customer Satisfaction
Act:
bijstellen van uw activiteiten op basis van de uitkomsten van uw metingen. Als u het proces goed beheerst leidt dit tot tevreden en loyale klanten: Customer Loyalty
Als u het hele proces als verbeterproject wilt uitvoeren, dan is de Customer Journey hiervoor de optimale tool. Vanzelfsprekend kunt u het proces ook in stappen doorlopen, bijv. door te beginnen met het in kaart brengen van uw klantverwachtingen (Customer Expecations) of verbeteren van de klantgerichtheid van uw organisatie (Customer Focus)